DE CATHERINA |   LUCIANA   |   SCHEPEN   |
 
De CATHERINA werd in 1920 als kustwachtkotter met hulpzeilen en mijnenveger voor de Duitse marine gebouwd . De romp van het schip was oorspronkelijk van hout op stalen spanten. In 1955 werd het schip in België verlengd en werd de houten huid door staal vervangen. Tot 1982 deed het schip dienst als vissersboot, maar sinds 1985 is het in gebruik als trainingsschip met uitstekende zeileigenschappen.

  europe sailing, de catherina

De indeling van het schip is als volgt:
Drie 4-persoons-, drie 2-persoons- en twee 3-persoonshutten. Vier toiletten en drie douches. Benedendeks een gemeenschappelijke ruimte met 12 zitplaatsen. In het dekhuis eveneens 12 zitplaatsen. Hier is ook het tapbuffet en de Hifi-installatie. Open kombuis met professioneel vierpits gascomfort, grote oven, koelkast en diepvrieskast. Aan dek een overdekte tafel met plaats voor 14 personen.

  europe sailing, avontuurlijk zeilen

A. Bemanning. B. Dektent met tafel voor 12 personen C. Bar en kombuis. D. Gemeenschappelijke ruimte.
1. Vierpersoonshut. 2. Tweepersoonshut. 3. Driepersoonshut. 4. Tweepersoonshut. 5. Vierpersoonshut. 6. Driepersoonshut. 7. Vierpersoonshut. 8. Tweepersoonshut.

En verder nog wat technische informatie:
Totale lengte: 39,5 meter, breedte 6,3 meter, diepgang 2,8 meter. Waterverplaatsing 145 ton. Geheel opgetuigd (met grootzeil, schoenerzeil, twee topzeilen, fok, binnen- en buitenkluiver) bedraagt het totale zeiloppervlak 360 vierkante meter. Machine: 220 PK DAF-dieselmoter. Electriciteitsvoorziening: 24V, 220V en 380V.

Het schip vaart onder toezicht van de Nederlandse Scheepsinspectie.
  terug naar boven
  © 2002    WBMNDRDD